>

نیمرخ شغلی

چکیده کوتاه مطلب

"Career profile"

روزگاری شرح شغل عبارت بود از تعدادی وظیفه که باید متصدی شغل انجام دهد. این وظایف هم معمولاً کارهای عادی و معمولی بود که انتظار میرفت متصدی شغل آنها را از کسانی دریافت کند و نتیجه را پس از انجام کار به آنها یا کسانی دیگر در چرخه کار ارجاع دهد.

آن روزها موفقیت سازمان اهمیت زیادی نداشت، رقابت نقش جدی نداشت، فقط کافی بود که  همه کارها به طور کامل انجام شود. در این حالت فرایندها نقشی نداشتند و بیشتر فرایندها، ساده و خطی بودند. 

پس از گذر از  آن دوران و در حال حاضر دیگر کارها ساده نیستند و دیگر صرف انجام وظیفه برای ماندن و موفق بودن، کفایت نمیکند. 

اینجا بود که شرح شغل هم، متناسب با نیازهای جدید سازمانها در دنیای رقابتی کسب و کار، تغییر کرد و تعریف جدیدی برای آن عنوان شد و به نیمرخ موفقیت یا Success Profile  به جای شرح شغل تبدیل شد. اما این تعریف جدید چه تفاوتی با شرح شغل های قدیمی داشته و دارد؟

نیمرخ شغلی

وقتی سازمانها دریافتند که انجام سلسله ای از وظایف برای ماندن و موفق تر بودن کافی نیست، متوجه این نکته شدند که چه کسانی با چه مشخصاتی میتوانند در ایفای نقشهای مورد انتظار از هر شغل، موفق باشند.

 این شاخصه ها را تجزیه و تحلیل کردند و به پروفایلی فرضی و ایده آل رسیدند که میزان تناسب پروفایل هر فرد با این ایده آل میتوانست عامل پیش بینی در تناسب این فرد برای آن شغل باشد.

 این مدرک امروزه در سازمانهای مدرن جایگزین شرح مشاغل سنتی شده است. این نیمرخ شغلی است که مسیر شغلی فرد را به همراه برنامه های توسعه ای که باید طی کند، بدست میدهد.

هر فرد و سازمان، هر دو میدانند که فرد چگونه میتواند مسیرهای رشد افقی و عمودی را در سازمان طی کند و از چه ایستگاههایی باید در راه رسیدن به موفقیت عبور نماید.

برای ساخت این مدرک راههای و نگرشهای مختلفی وجود دارد و شرکتهای مختلف نگرشهای مختلفی به این مسئله دارند. اما آنچه همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که دیگر فهرست وظایف برای رسیدن به هدف اصلی که موفقیت هم زمان فرد و سازمان است، کافی نیست. در واقع مدل شایستگی سازمان و این الگوی ایده آل به نوعی در هم تنیده هستند. از تجمیع این مدلهاست که مدل شایستگی سازمان ساخته میشود و از خرد کردن آن مدل در حوزه های مختلف است که این مدلها برای نقشها و شغلها ساخته میشوند. 

به عنوان یک هدف میتوانیم چنین چیزی برای شغل ایده آلمان بسازیم و همیشه خودمان را نسبت به آن مورد سنجش قرار دهیم. این میتواند مبنای یک برنامه توسعه فردی باشد.

نیمرخ شغلی

ضرورت داشتن نیمرخ شغلی

در جذب کارکنان یا انتخاب مدیران عموماً از آزمونهاي متعـددي نظیـر آزمـون سـلامت روان اسـتفاده مـیشـود. البتـه جذب کارکنان فقط به آزمونهاي مورد استفاده محدود نمیشود بلکه ویژگیهایی نظیر نگرش و هوش افـراد نیز معمولاً سنجش میشود لیکن به منظور ارزیابی جامع از داوطلبان، میبایست یک نیمرخ از پیش تعیین شده از ویژگیهاي شخصیتی و شناختی مطلـوب را در اختیـار داشـت. 

در این حالت نیمرخ مفروض، با نشان دادن شباهتها و تفاوتهاي میان داوطلبان و افراد شاخص به عنوان ابزار انتخاب بهینه عمل میکند.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. همکار وردپرس گفته؛
    13:29 1398/02/22

    سلام من همکار وردپرس هستم!
    همیشه کنار شما هستیم و خواهیم ماند…
    اگر سوالی دارید پاسخگوی شما هستیم.!

    • همکار وردپرس گفته؛
      13:30 1398/02/22

      سلام
      من همان همکار وردپرس هستم!
      اما میخواهم به این کامنت پاسخ دهم
      بهترین همکار وردپرسی شما خواهیم ماند.

  2. همکار وردپرس گفته؛
    13:35 1398/02/22

    اگر قصد دارید از جدیدترین فناوری‌های روز لذت ببرید، بهترین تصاویر ممکن را با گوشی خود بگیرید و یک آیفون لوکس و متفاوت داشته باشید، آیفون ۱۰ برای شما طراحی‌ شده است؛ پس در خرید آن شک نکنید. همچنین اگر نمایشگر بزرگ، شارژ بی‌سیم، دوربین‌های بهتر، باتری با دوام بیشتر و سخت‌افزار قدرتمند برایتان ارزش دارد، پیشنهاد ما آپدیت آیفون قدیمی‌تان به آیفون ۱۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته